چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

فقط 5 روز دیگر فرصت باقی است تا رئیس جدید فدراسیون فوتبال به‌عنوان متولی پرمخاطب‌ترین رشته ورزشی کشور انتخاب شود؛ فدراسیونی که از خیلی جهات برای خیلی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها نیز مهم و حساس است.

فدراسیون فوتبال

رئیس این فدراسیون 15 اسفندماه در حالی انتخاب خواهد شد که شایعاتی مبنی بر حمایت وزارت ورزش از یک کاندیدا و ساماندهی آرا از سوی این وزارتخانه به گوش می‌رسد.ازسوی دیگرکفاشیان که در دوره رو به انتها، نامزدسازمان تربیت بدنی بود، حالا به عنوان مردی مستقل وارد انتخابات شده است.

عزیزی: امیدوارم انتخابات سیاسی نباشد

خداداد عزیزی در سال‌های اخیر همواره به‌عنوان چهره‌ای همیشه‌منتقد در فوتبال ایران شناخته شده است. او در مورد انتخابات فدراسیون حرف‌هایش را اینگونه آغاز می‌کند: «آرزو دارم فردی رئیس آینده فوتبال ایران باشد که بتواند تغییراتی اساسی به‌وجود آورد و امیدوارم که انتخابات جنبه سیاسی به‌خودش نگیرد. اینکه فردی به روسای هیأت‌ها معرفی شود و تاکید کنند که همه باید به آن فرد رای بدهند درست نیست و آینده فوتبال را به خطر می‌اندازد». او تاکید می‌کند:«فوتبال ما از بی‌برنامگی رنج می‌برد. به جای اینکه در مورد نام‌ها حرف بزنم از فردی که بالاخره به این پست می‌رسد عاجزانه می‌خواهم که به‌دنبال تغییرات و تحولات اساسی باشد. اگر قرار است کسی که می‌آید به برنامه‌ریزی، مبارزه با فساد و دلالی، کاهش اشتباهات داوری و خلاصه خیلی از مشکلات دیگر کاری نداشته باشد همان بهتر که اصلا انتخاباتی نداشته باشیم». خداداد در پاسخ به این سؤال که آیا فدراسیون کفاشیان نمره قبولی می‌گیرد تاکید می‌کند:«فدراسیون کفاشیان عملکرد ضعیفی داشت. خودش آدم خوبی است و من دوستش دارم اما فدراسیون او ناکام بود. کفاشیان اهل زد و بند نیست ولی نباید فراموش کنیم که ما در همه رده‌های سنی تیم ملی ناکام بودیم».

فرکی:خروجی فدراسیون خوب نبود

حسین فرکی، سرمربی تیم فوتبال نفت تهران معتقد است که انتخابات فدراسیون انتصابی است و این روند در سال‌های گذشته هم وجود داشته است. او می‌گوید:«درچند سال اخیر اگرچه در فدراسیون فوتبال انتخابات داشتیم ولی این انتخابات به انتصابات ربط پیدا می‌کند و در واقع رئیس این فدراسیون منصوب می‌شود. امیدوارم افرادی که در انتخابات نامزد شده‌اند فقط برای اینکه گزینه باشند ثبت‌نام نکرده باشند». از فرکی می‌پرسیم که از بین حسین قریب، علی کفاشیان و عزیز محمدی به کدام یک رای می‌دهید که او اینگونه جواب می‌دهد:« هر کدام از این افراد ویژگی خاص و سابقه حضور در ورزش را دارند و مسئولیت ریاست فدراسیون هم سنگین است. امیدوارم هر شخصی انتخاب می‌شود از افراد سرد و گرم‌چشیده در فوتبال استفاده کند و افراد فوتبالی را به فدراسیون بیاورد». فرکی تاکید می‌کند:«امیدوارم فردی انتخاب شود که کارنامه ورزشی قوی و تجربه بالایی در فوتبال داشته باشد و بتواند به فوتبال ما کمک کند. اگر خلاف این باشد دوباره در روی همین پاشنه‌ای که اکنون هست می‌چرخد و احساسات مردم لطمه می‌خورد. مسئولان کنونی فدراسیون ما شبانه روز تلاش کردند اما خروجی کار خوب نبود. خروجی کار، تیم‌های ملی ما هستند که متأسفانه عقبگرد داشتیم».

مهدوی‌کیا: فوتبال روند نزولی داشت

مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان فعلی پرسپولیس که سال‌ها سابقه بازی در تیم ملی را دارد، معتقد است که فوتبال در دوران مدیریت چهارساله فدراسیون فعلی روند نزولی داشته و مدیران بعدی فدراسیون باید پیش از هر چیز به فکر اصلاح زیر ساخت‌های فوتبال باشند. او می‌گوید: « نمی‌توانم از نظر مدیریتی درباره عملکرد فدراسیون نظر دهم اما فکر می‌کنم در این 4سال به لحاظ نتیجه‌گیری خیلی ضعیف کار کردیم و فوتبال ما در این 4سال یک روند نزولی داشت». او تاکید می‌کند: «عوامل زیادی دست به دست هم دادند تا مجموعه فوتبال در این چند سال خوب نتیجه‌ نگیرد. نمی‌توانیم فرد خاصی را به خاطر این ناکامی‌ها مقصر قلمداد کنیم اما واقعیت این است که ما نه توانستیم به جام جهانی صعود کنیم و نه موفق شدیم در جام ملت‌های آسیا عنوانی را به دست آوریم». مهدوی‌کیا در قسمتی از حرف‌هایش تاکید می‌کند: «مدیران بعدی فدراسیون فوتبال باید بیش از هر چیز به درست کردن زیر ساخت‌های فوتبال بپردازند و اول از همه به تیم‌های پایه توجه کنند.

نکونام: توصیه‌پذیر نیستم

انتخابات فدراسیون فوتبال در حالی برگزار خواهد شد که جواد نکونام به‌عنوان کاپیتان تیم ملی حق رای دارد. نکونام در پاسخ به این سؤال که در نهایت به چه کسی رای خواهید داد می‌گوید: «هنوز به اینکه به چه کسی رای بدهم فکر نکرده‌ام و مطمئنا در زمان مناسب این کار را خواهم کرد». او در مورد ایده‌هایش برای رای دادن به گزینه مورد نظرش تاکید می‌کند: «ایده‌آل‌های من چیزی نیست که بخواهم در مورد آنها صحبت کنم. ترجیح می‌دهم آنها را هنگام انتخاب مدنظر داشته باشم. به هرحال نظرات شخصی من در رایی که خواهم داد مؤثر است». نکونام در قسمتی از حرف‌هایش خاطرنشان می‌کند: «با کسی در این مورد صحبت نخواهم کرد. توصیه‌پذیر نیستم و سعی می‌کنم به آنچه فکر می‌کنم درست است عمل کنم. رای من یک رای کاملا شخصی خواهد بود». از او می‌پرسیم که اگر بخواهید عملکرد فدراسیون حال را با گذشته مقایسه کنید ارزیابی شما مثبت خواهد بود یا منفی و نکونام در جواب می‌گوید: «ترجیح می‌دهم در مورد این موضوع حرفی نزنم. فقط امیدوارم رئیس بعدی ایرادات ساختار فوتبال ایران را برطرف کند. ایرادهایی دیده می‌شود که فکر نمی‌کنم برطرف کردن آنها از دست هر کسی بر بیاید».

جلالی: نباید مردم را مایوس کنیم

مجید جلالی سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان معتقد است اینکه انتظار فدراسیونی کاملا مستقل را داشته باشیم، چندان به واقعیت نزدیک نیست. او در پاسخ به این سؤال که آیا مجمع فدراسیون می‌تواند فارغ از دخالت‌ها، رای مستقل بدهد و بر استقلال فدراسیون در ادامه راهش تاکید کند می‌گوید:« فکر می‌کنم بعضی از اعضای مجمع تا حد زیادی تحت نفوذ دولت هستند و بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ بدهد. البته بهتر است همین افراد جایی در کنار هم بنشینند و درباره فوتبال و برنامه‌هایش صحبت کنند؛ جایی که ناظران بی‌طرفی هم باشند مانند فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی که در نهایت صحبت‌ها به گوش همگان برسد و اولویت صحبت‌ها هم پیشرفت فوتبال باشد». جلالی درخصوص مهم‌ترین‌ اولویت‌های فدراسیون تاکید می‌کند:« باید درباره اهداف و برنامه‌های آینده فدراسیون، بررسی‌های دقیق و تحقیقات کاملی داشت اما در نگاه نخست معتقدم باید چشم‌انداز فوتبال ما برای 10 تا 15 سال آینده تعیین شود و بعد از کار کارشناسی کامل روی آن، به تصویب مجمع برسد تا هر رئیسی که بر سر کار آمد، طبق اصول و چارچوب آن عمل کند. ما تورنمنت‌های مهمی را در پیش داریم که انتظار می‌رود فوتبال ملی از مأیوس شدن مردم نسبت به این رشته جلوگیری کند».

دایی: انتخابات قبلی سالم نبود

علی دایی در زمان مدیریت علی کفاشیان به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد ولی نتایج ضعیف او در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در نهایت با برکناری‌اش همراه شد. او بعدها به بدترین نحو ممکن با مسئولان فدراسیون اختلاف پیدا کرد و حتی الان هم با آنها رابطه خوبی ندارد. دایی در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال می‌گوید:« نباید با لابی کردن به‌دنبال ریاست فدراسیون باشیم. با اعمال نفوذ، دیگر رای‌گیری و انتخابات معنی ندارد. 4سال پیش یک نفر نامزد انتخابات بود، آیا این نامش انتخابات بود؟ باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که تمام نامزدها بتوانند در انتخابات شرکت کنند و مجمع به آنها رای بدهد». سرمربی فعلی راه‌آهن در قسمتی از حرف‌هایش تاکید می‌کند: «امیدوارم اتفاقات سالمی بیفتد و هر فردی که مستحق است رای بیاورد. ما راه درازی در پیش داریم و همیشه می‌گوییم انشاءالله همه چیز درست می‌شود ولی چنین اتفاقی نمی‌افتد». دایی در پایان می‌گوید: «رئیس فدراسیون فوتبال باید با رأی واقعی اعضای مجمع انتخاب شود. اگر باز هم انتخابات به نوعی انتصابی و یک نفر از قبل انتخاب شده باشد، برای مردم راضی‌کننده نخواهد بود. البته فکر می‌کنم فردی که به‌عنوان گزینه وزارت ورزش و جوانان معروف است، به‌عنوان رئیس آینده فدراسیون انتخاب می‌شود».

محصص:تجربه کفاشیان گرانبهاست

مرتضی محصص، مدرس رسمی فیفاست و سال‌هاست که با فدراسیون فوتبال ایران هم همکاری دارد. او در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال که چند روز دیگر برگزار خواهد شد، حرف‌هایش را اینگونه آغاز می‌کند:«انتخابات در همه جای دنیا تا روزها و حتی لحظات آخر قابل پیش‌بینی نیست و من هم پیشگو نیستم که بگویم چه کسی رای می‌آورد». او معتقد است که ادامه فعالیت علی کفاشیان به سود فدراسیون است و در این خصوص تاکید می‌کند:« قطعا تجربه چهارساله علی کفاشیان در اداره فدراسیون بسیار مفید است و هر شخصی رئیس فدراسیون شود باید این تجربه کفاشیان را دوباره کسب کند. البته حسین قریب هم مدیرعامل باشگاه استقلال و عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ بوده و در باشگاهی مثل فجر تجربه کاری موفق داشته‌اند. همه قابل احترام و شایسته هستند اما کفاشیان 4سال تجربه ریاست در فدراسیون را هم دارد و این تجربه گرانبها ست. تمام نفراتی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند شایسته هستند و قطعا سوابق کاری و مدیریتی آنها باید مد نظر قرار بگیرد». او خاطرنشان می‌کند:« ما باید تنش را از فوتبال دور کنیم تا همه اهالی فوتبال از سرمربی تیم ملی تا مسئولان فدراسیون و حتی رسانه‌ها بتوانند در آرامش کار و تلاش کنند و فوتبال ما موفق شود».

قلعه‌نویی: ورزش ایران قانون ندارد

امیر قلعه‌نویی، سرمربی سابق تیم ملی تمایل زیادی برای حرف‌زدن در مورد انتخابات ندارد. او در مورد این موضوع حرف‌هایش را اینچنین آغاز می‌کند: «ورزش ما قانون ندارد. طرحی باید آماده شود و در هیأت دولت یا مجلس به تصویب برسد تا این ورزش قانون و شکل درستی پیدا کند. به‌طور مثال سال‌هاست که می‌گویند 2باشگاه پرسپولیس و استقلال باید به بخش خصوصی واگذار شوند ولی آیا این اتفاق می‌افتد»؟ قلعه‌نویی ادامه می‌دهد:« این همه پول در سازمان‌ها و نهادهای مختلف رد و بدل می‌شود ولی چرا باید در فوتبال شاهد کم‌لطفی باشیم. در انتخاباتی که پیش‌رو داریم 75نفر رأی خواهند داد ولی امیدوارم رأی آنها به فوتبال این مملکت کمک کند». سرمربی تراکتورسازی در پاسخ به این سؤال که آیا شما از فرد خاصی حمایت خواهید کرد خاطرنشان می‌کند: « هر کس رئیس این فوتبال شود باید برایش آرزوی موفقیت کرد. البته فوتبال ما با مشکلات زیادی مواجه بوده و درگیر مسائل سیاسی است». قلعه‌نویی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید این انتخابات سالم برگزار شود خاطرنشان می‌کند: «چرا در گذشته شاهد این حرف و حدیث‌ها نبودیم و الان به آن پرداخته می‌شود؟ وقتی الان رسانه‌ها روی این موضوع زوم می‌کنند پس مشخص می‌شود که قبلا هم مسائلی وجود داشته است».

مظفری‌زاده: مشکلات پایه‌ای باید برطرف شود

سعید مظفری‌زاده، داور بین‌المللی فوتبال ایران معتقد است که فوتبال ما از لحاظ اهمیت دادن به تیم‌های پایه و برنامه‌ریزی درازمدت دچار مشکل است و فدراسیون فوتبال باید این مشکلات را برطرف کنند. مظفری‌زاده در پاسخ به این سؤال که رئیس فدراسیون که 15 اسفندماه انتخاب خواهد شد باید چه مسائلی را در اولویت قرار دهد می‌گوید: بی‌توجهی به تیم‌های پایه و نداشتن برنامه‌ریزی درازمدت بزرگ‌ترین مشکلات فوتبال ایران است. به‌نظر من فدراسیون باید دنبال برطرف کردن این مشکلات باشد. البته باید این را هم در نظر گرفت که در این چندسال تحولاتی در تیم‌های پایه رخ داد و نقاط قوتی نیز دیده شد. در بحث ساخت و سازها هم کارهای خوبی انجام شد و شاهد پیشرفت امکانات سخت‌افزاری بودیم». مظفری‌زاده در قسمت دیگری از حرف‌هایش تأکید می‌کند: « این درست است که درصد قابل توجهی از هزینه‌های فوتبال برعهده دولت است ولی به‌نظر من فدراسیون فوتبال باید در مسائل کلان فوتبالی استقلال داشته باشد و بتواند به راحتی و با قدرت کامل تصمیم‌گیری کند».

کد خبر 162158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز